Innovatie

Innovatie

Producten en ingrediënten

Innovatie wordt binnen Zwanenberg met een hoofdletter I geschreven. Het innovatief vermogen van Zwanenberg uit zich onder andere in de ontwikkeling van nieuwe foodconcepten. Soms betreft dit nieuwe concepten voor nieuwe marktsegmenten, bijvoorbeeld vegetarische producten of gezonde kant-en-klaar maaltijden; andere keren worden bestaande producten verbeterd, zowel nutritioneel als in het gebruik.

Bij de ontwikkeling van deze producten houden we altijd rekening met de doelgroep. Voorbeelden zijn de ontwikkeling van assortimenten met een lager zout- en verzadigd vetgehalte of een hoger eiwit-, calcium- of ijzergehalte. Als bedrijf zijn we specialist in het verduurzamen van voedsel, dus zonder afbreuk aan de smaak de houdbaarheid van het product verbeteren.

Processen en technologie

Verder doen wij voortdurend onderzoek naar modern vakmanschap. De vraag die wij ons hierbij stellen is: hoe kunnen ambachtelijke processen worden omgezet naar innovatieve processen met nieuwe technologieën, waarbij het product even lekker blijft, maar de techniek duurzamer is door vermindering van derving, minder gebruik van drinkwater en energiebesparing? De focus hierbij ligt op efficiency.

Verpakkingen

Ook op het gebied van verpakkingen passen wij talloze verschillende verpakkingsvormen en -technieken toe, afhankelijk van het type product en de markten waarvoor het is bestemd. Zo gebruiken we sinds enkele jaren aluminium in plaats van staal voor de export van vleesconserven. Aluminium is lichter, wat flink scheelt in CO2-uitstoot tijdens het transport en handling. Ook is aluminium gemakkelijker te openen, dus een gebruiksvriendelijke en CO2-beperkende innovatie.

Onze merken